Сучасні погляди на виховання дітей є свідченням усвідомлення дорослими необхідності дієвого переходу від авторитарної педагогіки до педагогіки співробітництва, що сприяє як розвитку вихованців, так і особистісному зростанню вихователів. Таке спілкування вимагає від педагогів не лише певних особистісних якостей (доброти, терплячості, уважності, чуйності, спонтанності і творчості в буденних справах, поваги до кожної дитини, емоційної чутливості), але й високого рівня професіоналізму: це і знання про вікові та індивідуальні особливості розвитку всіх сторін особистості, і вміння адекватно (через оволодіння унікальною спільною мовою взаєморозуміння) спілкуватися з дітьми різного віку, і коректно та делікатно відзначати їх слабинки і чесноти, помилки і досягнення, а також налагоджувати стосунки між дітьми та організовувати їх спільну діяльність, підтримувати інтерес та увагу кожного вихованця на заняттях тощо. Почуваючись емоційно, комфортно, розкріпачено, діти виявляють допитливість, ініціативу, не відчувають невпевненості та страхів, привітні до оточуючих людей, доброзичливі щирі та прагнуть розділити свої радощі і прикрощі з вихователем.
Орієнтація на особистість дитини з її неповторними якостями, вміння побачити найкраще в дитині, підтримати і порадіти чеснотам та допомогти розвинути іще нерозвинуті якості, приймати дитину і поважати її - такі риси сучасного вихователя, що дивиться в майбутнє.
Сучасний вихователь має розуміти дитину, приймати її та визнавати її особистість. На перший погляд, ніби одне і те ж саме, лише висловлено різними словами. Насправді ж розуміння, прийняття та визнання несуть окремий своєрідний смисл.
Ми поговоримо з вами про професіоналізм сучасного педагога, з'ясуємо його основні ознаки, попрацюємо над підвищенням рівня самооцінки педагогів. Напевно, я не помилюся, коли скажу, що основним для педагога є його професіоналізм. Ми всі разом дамо характеристику педагогу-професіоналу. Для цього розшифруємо поняття зі своєї точки зору.
Пишемо слово «професіонал» і до кожної його літери добираємо поняття:
п — працелюбний,
р — реаліст,
о — організатор,
ф — фанат (у хорошому розумінні),
е — ерудит,
с — самодостатній, сангвінік (темперамент),
і — інтелектуал,
о — оптиміст,
н — науковець (багато знає і вивчає),
а — активіст,
л — людинолюб, любить свою справу.
Вправа «Ромашка - рисиідеального вихователя»
Створення умов для кращого усвідомлення образу ідеального вихователя; створення гарного настрою для позитивного налаштування на колективну працю. Всі педагоги з підручних матеріалов роблять кожний свою квіточку.
Складові професіоналізму:
1. Любов до своєї справи
Педагог-професіонал знаходить розраду, опору, задоволення не в тих благах, які забезпечує йому робота, а у самому сенсі професійної діяльності. Його бажання працювати є справжнім, щирим. Якщо така людина не має змоги займатися улюбленою справою, в неї може виникнути важка психологічна травма.
2. Компетентність і креативність
Педагог — це людина, безумовно, компетентна, яка добре розуміється на своїй справі. У межах компетенції професіонал знає, що і як слід робити. Найголовніше для такого педагога — це можливість творити.
3. Відповідальність, послідовність і надійність
Не може бути педагога-професіонала, який компетентний, але виявляє безвідповідальність чи непослідовність, не доводить до кінця розпочату справу, відмовляється виконати те, що замислив. Психологічна діяльність залежить від рівня професійної підготовленості спеціаліста й від його власне психологічної підготовленості, яка полягає насамперед у здатності підтримувати необхідний рівень «я хочу», «я можу», «я повинен».
4. Рефлексія та рівень домагань
У педагога-професіонала дивним чином поєднується високий рівень домагань, висока самооцінка, висока вимогливість до себе й до оточення.
5. Моральність і сумлінність
Професіоналізм у роботі педагога — це, насамперед, людяність, гуманність, моральність. Педагог-професіонал не може поставити свої справи вище за людину. Йому притаманна щира вдячність Богу, долі за все, що він має і вміє. Справжній педагог не тільки займається своєю справою, не тільки намагається бути кращим, ай нерідко бореться за істину, добро і красу.
6. Творчість
Професійна дія відрізняється від непрофесійної не тільки рівнем досконалості, а й ставленням до себе, до світу. Творити — це давати іншим людям добро, створювати щось корисне і приємне для інших (схема 1).
Складно бути професіоналом, якщо погано знаєш те, чим володієш (які маєш внутрішні, зокрема психологічні, ресурси).